mortaza-esmaeilpour1.jpg
مرتضی اسماعیل پور

تاریخ دگراندیش‌ستیزی در ایران، سنی‌کشی و قدرت روحانیت شیعه ( بخش دوم)

دودمان صفوی را می‌توان دوران حکومت‌دینی کلاسیک با حضور سلسله ملوک الطوایفی و همچنین استقرار روحانیت شیعه حکومتی دانست که نمونه مشخصی از تسلط تفکر دگراندیش‌ستیزی، سنی‌ستیزی و همچنین تشکیل و استقرار حکومت‌دینی محسوب می شود.در این دوران رجال سیاسی با تفکر مقابله با دولت‌ سنی عثمانی و با تمرکز بر دو اصل مذهب شیعه و ناسیونالیزم ایرانی حکومت خود را اداره می کردند.



دنیز ایشچی

درس هائی از قیام دیماه اخیر

شاخصه های خیزش مردم. خیزش مردم بسرعت از خواسته های صنفی و اقتصادی به شعار های سیاسی فرا روئید. این شعارها اگر چه در زمینه های اقتصادی تمامی فساد و اختلاس های حکومتی را افشا میکرد، نمایندگان دولت جمهوری اسلامی یاران را به آلت تمسخر و بی اعتباری در هر منزل، محل کار و کوی و برزنی تبدیل کرده بود، بلکه بر پایه خواسته های عدالت طلبی اقتصادی نیز استوار بود. شعارها ی سیاسی نه فقط تک تک جناح های مختلف حکومتی را زیر ضربه میبرد، بلکه به سرعت به نفی کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران فرا روئید. شعارهای سیاسی خواهان آزادی زندانیان سیاسی، برگزاری رفراندم جهت جایگزینی این حکومت با حکومتی آلترناتیو دموکراتیک بود.



mostafa-ghahramani2.jpg
دکتر مصطفی قهرمانی

بازرگان و سیاست خارجی

- دکترین سیاست خارجی دولت موقت -

بینش و کنش بازرگان و دولت موقت در عرصه سیاست خارجی را یقیناً می‌توان مصداق بارزی از واقع‌گرایی سیاسی- عقلانی در سیاست خارجی دانست،که در امتداد انگاره اصلی روش کشورداری او یعنی "سیاست گام به گام" به دنبال تعریف، تأمین، تثبیت و ارتقاء جایگاه و منافع ملی ایران بود. الگو و رویکردی که به قول هانس یواخیم مورگن‌تاو در پی آن بود "مخاطرات را به حداقل و منافع را به حداکثر برساند".



behzad-karimi.jpg
بهزاد كریمی

اصل، بر حذف ولایت فقیه است نه تغییر ولی فقیه!

نباید گذاشت چنین فکری در اذهان عمومی تقویت شود که اگر ولی فقیه تغییر رفتار دهد و یا با یک ولی فقیه دیگر عوض شود اوضاع گل و بلبل خواهد شد! اصل شر، خود ولایت فقیه است! باید تصریح کرد آنانی که تمکین کردن‌ های اعتدالیون و یا اصلاح طلبان را از منظر حفظ یک امکان برای جانشینی خامنه‌ای توسط مثلا روحانی توجیه می کنند، گفته یا نا گفته دل به یک ولی فقیه معتدل بسته ‌اند! اینها، هم خود را می فریبند و هم در کار مردم فریبی اند!



chidan.jpg
شیدان وثیق

بازاندیشی سیاست
در پرتو خوانشی از فلسفه سیاسی آگامبن

در دنیای امروز ما، که با تحولات بزرگ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، در سطح ملی و بین‌المللی، رو به رو شده است، مبارزه‌‌‌‌‌ی رهایی‌خواهانه می‌رود که به واقعیتی انکار‌ناپذیر تبدیل شود. مبارزه برای حیاتی و جهانی دیگر، بدون ستم و سلطه‌ی خودکامگی، سرمایه‌داری، دولت‌سالاری، دین‌سالاری، مردسالاری...



efat-mahbaz04.jpg
عفت ماهباز

نان من کجاست؟

پابرهنگان، گرسنگان، مالباختگان، شغل باختگان، بیشتر از همه جوانانی که امیدی به اینده نداشتند، جان باخته، در گوشه و کنار کشور به طور خود جوش به خیابانها امدند. کسانی که تاکنون صدای شان شنیده نشده،.مردمانی تحقیرشده، کسانی که مدت‌ها از شرایط مادی و معنوی زندگی خود ناراضی بودند، ناامید و خشمگین فریاد نان و کار و ازادی سر دادند.



رضا شکیبا

خروسِ بی محلِ «رضا شاه» در «خروش ۹۶ »

ای کاش چنین بود و «رضا شاه» آنگاه که تتمه فورانِ «انقلاب مشروطه»- توهمِ بکارت و طهارتِ دستگاه روحانیت را می زدود، چنگ در گریبان «قیامیان » نمی انداخت؛ ای کاش «رضا شاه» چنین بود و آنگاه که «طلوع مُجَلل» خورشید مشروطه می رفت که چراغ نیم سوزِ روحانیت را برای همیشه به مَحاق روانه کند، به شکار قیامیان نمی رفت!



بهروز نظری

ملاحظاتی درباره اعتراضات مردمی و معضل همبستگی

۱ - شاید بتوان گفت که یکی‌ از مهمترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های حرکات اعتراضی مردم در ایران رهائی "سیاست" از سیاست گرایی شناخته شده ای‌ است که حق مداخله و مشارکت مردم را به دستگاه‌های دولتی و نخبگان محدود می‌کند و برای آنان نقشی‌ قائل نیست مگر "انتخاب" بین آنچه که در هر انتخاباتی در مقابلشان گذاشته میشود. چنین درک بظاهر خالصی از سیاست، با کنار زدن هرگونه ضرورت اجتماعی، حوزه سیاسی را به دولت و فقط دولت تقلیل میدهد. بازگشت مردم به خیابان، آنگونه که هوشمندانه‌ترین تحلیل‌های مقدماتی از این حرکات بر آن تاکید کرده اند، تنها نشانه یک شکل و مدل از اعتراض نیست.



masoud-noghrekar5.jpg
گفت و گوی علیرضا میبدی با مسعود نقره کار در باره

پزشکان، سیاست و اخلاق پزشکی

در حاشیه حضور شاهرودی در کلینیک دکتر سمیعی در آلمان
( رادیو همراه)




reza-alavi3.jpg
گفتگوی رضا گوهرزاد با رضا علوی

پیرامون نوار ویدئویی منتشر شده در مورد گزینش خامنه ای به عنوان رهبر

مقایسه جنبش ۸۸ و خیزش ۹۶ / چه کسانی در حکومت و بیرون از آن مخالف خیزش ۹۶ هستند / آیا هنگام فروپاشی نظام اسلامی رسیده است




س. حمیدی

مغازه‌های دونبش مدیران مدرسه

مدیر مدرسه خوب می‌فهمد که همکاری با حراست یا بسیج اداره او را در مقابل هر حادثه‌ی ناگوار اداری بیمه خواهد کرد. به همین منظور همواره چفیه‌ی بسیجی‌اش را روی رخت‌آویز دفتر کارش برای ارباب رجوع به نمایش ‌می‌گذارد. آخر مردم هم همگی باید بفهمند که او از جایی ویژه بیمه شده است، تا مبادا فکر بد به سراغشان بیاید. با این رویکرد کنار آمدن با اداره به خصوص با حراست و بسیج چندان مشکل نخواهد بود. او ضمن تجربه‌ خوب فهمیده است که کارهای تمامی ادارات تنها با بده‌بستانی خودمانی سامان می‌پذیرد. او این آموزه‌‌ی کارساز را همواره در رفتار اداری خویش دنبال می‌کند. یعنی با دستی می‌دهد و با دست دیگر می‌گیرد. یا با همان دست می‌دهد و با همان دست هم می‌گیرد. یا چه می‌دانم اگر بخواهد کمی عاقلانه‌تر رفتار کند با هر دو دست می‌دهد و با هر دو دست هم می‌گیرد.



ardashir-mehrdad.jpg
اردشیر مهرداد

یادداشت هایی پیرامون خیزش های دیماه جاری - بخش نخست

به رغم اینکه سرانجام این خیزش ها چه باشد، به یک فاعل انتقال تاریخی راه ببرد یا بستری شود برای تحولاتی بیرون از خواست و اراده آنهایی که برخاسته اند، ادغام شود یا در نهایت سرکوب، یک امر قطعی است: با انچه در این روزها رخ داد ادامه حیات رژیم حاکم به گونه تا کنونی ناممکن خواهد بود. اعتراض های انفجاری همه پایه های سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیک رژیم اسلامی را فرو ریخته است و سترونی آنچه “انقلاب اسلامی” نامیده میشود را رسمیت بخشیده.



ijadi12.jpg
جلال ایجادی

بیانیه 16 اصلاح طلب دروغگو

جنبش اعتراضی چهره بازیگران را عریان تر نمود. آیت الله خامنه ای و بیت ولایت فقیه و پاسداران و نظام قضایی لاریجانی با دستگیری بیش از هزار معترض و کشتار 23 نفر و تبلیغات دروغ علیه تظاهرکنندگان، نشان دادند که از نظر آنها برای حفظ نظام مطلقه دینی و منافع طبقه فاسد رانت خوار راهی جز سرکوب وجود ندارد. دستگاه حوزوی و شخصیت های ایدئولوژیک مانند حسین شریعتمداری و علمای دینی مانند احمد جنتی آشکارا نشان دادند که برای حفظ اسلام و جمهوری اسلامی، قادرند هر جنایتی را توجیه ایدئولوژیک نمایند.



manouchehr-salehi2.jpg
منوچهر صالحی

بحران چند لایه‌ رژیم اسلامی

ادعای انگیزه‌های اقتصادی در پیدایش جنبش‌های خودجوش اعتراضی با واقعییات اقتصادی ایران هم‌خوانی ندارد، زیرا در نیمی از کشورهای جهان وضعیت اقتصادی بسیار بدتر از ایران است و در این کشورها نه جنبش‌های خودجوش وجود دارند و نه جٌو انقلابی. در عوض رخدادهای ایران آشکار می‌سازند که رژیم ولایت فقیه با بحرانی چند لایه روبه‌رو است که در این نوشتار آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.



برآمد اعتراضی مردم، گامی به پیش!

سرمقاله اتحاد کارّ دوره جدید، شماره سوم

برآمد اعتراضی اخیر مردم کشورمان فصل جدیدی را در مبارزه علیه جمهوری اسلامی و بنیان آینده‌ی کشور گشوده است. اعتراضات مردم با شعار علیه فقر، گرانی، اختلاس های کلان و فساد حکومتگران، سیاست های منطقه ای رژیم آغاز شد اما، به سرعت تمام ارکان حکومت را زیر ضرب قرار داد. معترضان در اقصی نقاط کشور با صراحت تمام نه فقط سیاست های جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف، بلکه خود ارکان خکومت را زیر سوال برده و خواستار برچیدن بساط آن و در انداختن طرحی نو شدند. شعارها به روشنی معنای عبور عبور از جمهوری اسلامی، فرهنگ حاکم بر آن و گذر از همه‌ی جناح‌های آن داشت.



رضا شکیبا

اصلاح طلب- اصول گرا؛ چُماقِ هر دو سر طلا

زندان قصر» بعد از قیام ۵۷- به «باغ-موزه قصر» تبدیل شد. « کمیته مشترک ضد خرابکاری» بعد از دوران پر تلاطم دهه شصت، به «موزه عبرت» تغییر کاربری داد. بعد از قیام ۹۶ ، «زندان اوین» به چه تبدیل می شود؟ به نظر من بهترین گزینه در تغییر کاربری اوین، گزینه ای است که «تاریخ سیاسی» را با «تاریخ طبیعی» پیوند بزند؛ یعنی زندان اوین (بعد از این « هلهله و ولوله») ، به «پارک ژوراسیک» تبدیل شود؛ پارکی که در یک طرف آن «گودزیلاهای اصول گرا»، در طرف دیگر «دایناسورهای اصلاح طلب» و در وسط «زامبی های بسیجی» در جولان باشند.



mostafa-madani.jpg
مصطفی مدنی

ایران در آستانه یک تحول!

این بار جنبش ضد استبداد، به‌ویژه در شهرها و شهرستان‌های کوچک، با نیروئی آغاز گشته است که نظام اسلامی آغاز حاکمیت خویش، به پشتوانه‌ی آن، بنا نهاده بود. جوانان و نونهالان اقشار فرودستی که حکومت الله را غرق دزدی و ظلم و فساد یافته‌اند و بی هیچ آینده‌ای به لشکر بیکاری ملحق گشته اند. همین نقطه قوت، ضغف اساسی این جنبش را نیز رقم می زند. چالش با استبداد تاریخی و فساد نهادینه شده نظام سیاسی در کنار خصلت سلبی این جنبش و جدا افتادگی آن از نهادهای مدنی ، فرایند دمکراتیک را تضعیف می کند و از اجماع برسر دمکراسی و بدیل های اثباتی دور می افتد.



ناصر رحیم‌خانی

چرا رضا خان به جمهور خواهی روی آورد ؟

پشتيبانی رضاخان از جنبش جمهوريخواهی و اقدامات امير لشکرهای او در به راه انداختن آمرانه اجتماعات در دفاع از جمهوری، در عين حال توأم بود با برخورد محتاطانه شخص او و محاسبه‌ی تعادل قوای سياسی. در‌ ارزيابی کلی می‌توان چنين گفت که همه مقدمات پيشرفت رضاخان تا مقام نخست وزيری و فرماندهی کل قوا، و همه شرايط سياسی ايران، يعنی زوال سلسله‌ی قاجاريه و «بحران موسسه سلطنت»، حضور نهادهای جديد حکمرانی سياسی يعنی مجلس منتخب و دولت مسئول و ارتش (که رضا خان خود در آن رشد کرده و آن را رشد داده بود)، تماما مساعد بود برای رد انديشه‌ی سنتی سلطنت موروثی و اقدام برای تاسيس جمهوری. در مورد موقعيت فردی و خاندانی رضاخان نيز سخن آنکه: او نه به قدرت قبيله و ايل خود متکی بود و نه مشروعيتی مذهبی می‌توانست برای «قدرت» خود کسب کند.



nikrouz-azami4.jpg
نيكروز اعظمى

آغاز رهايى از دامِ اسلامىِ اصلاح طلبان در حكومتى دينى

دموكراسى كه مفهومى غربيست در اسلام بيگانه است بعبارت ديگر اسلام و دموكراسى دو مفهوم ضد هم و از هم بيگانه هستند و اصولاً دموكراسى و آزادى با دين هيچ ساخت و پاختى ندارند. "حفظ نظام اسلامى" و سياست اسلاميزه كردن در بيرون از مرزهاى ايران كه خط قرمز حكومت و اصلاح طلبان است و حداقل اينكه اصلاح طلبان در سياست اسلاميزه كردن اين حكومت شيعى زبانشان بريده و دهانشان چفت شده است، نمى تواند به اصلاحاتى رويكرد نشان دهد كه ته آن آزاديست. روند اصلاحات جدى در هر جامعه اى با كنار نهاده شدن ارزشهاى دين در سياست ممكن مى شود و نه اينكه "سياست به خدمت دين" و در محدوده تنگ آن باشد و انديشه سياسى نتواند توليد شود.



Nasser-Zeraati.jpg
ناصر زراعتی

در بابِ دفاعِ اخیرِ آقایِ دکتر مهاجرانی از رهبرِ عظیم‌الشأنشان
و تفاوتِ «زاویۀ نگاه» غوغاسالاران و خردمندانِ نکته‌بین

ای کاش به دعا باور داشتیم تا به درگاهِ احدیّت متوسل می‌شدیم و از او استدعا می‌کردیم تا کاری کند که مهرِ آقای دکتر مهاجرانی بار دیگر به دلِ سنگِ رهبر راهی بجوید و ایشان موردِ عفوِ آن مقامِ معظم قرار گیرند تا هرچه زودتر از این هجرتِ ناخواسته رهایی یابند و با عزّت و احترامی درخورِ چنین مدافعِ همیشگی، به دارالقراءِ اسلامی بازگردند تا هم خیالِ خودشان آسوده شود و به آرزویِ دیرینِ سیزده‌ساله‌شان برسند و هم زحمتشان را از سرِ ما غوغاسالارانِ ناخردمندِ نکته‌نبین کم کنند.



abdolsatar-doshouki-s.jpg
دكتر عبدالستار دوشوكی

نباید شعارهای ملت را بنفع سلطنت مصادره یا تحریف کرد

قیام ده روزه ملت ایران یکبار دیگر آز و حرص برخی از طمع ورزان حرفه ای را به گونه وسوسه انگیزی به بیراهه کشاند تا از نمد قیام مردم کلاهی برای خود بدوزند. اگر چه اینبار خوشبختانه، شورای رهبری جنبش در پاریس و لندن تشکیل نشد تا موج سواری کنند. اما برخی ها به سنت دیرینه با ادعاهای صد من یه غاز از کاهی کوهی ساختند و داستانها بر وصف "مراد" خویش سفتند ، تا هژمونی خود را بر همگان غالب کنند. آن هم در شرایطی که بهترین جوانان ایران خطر کرده و به خیابانها آمدند تا با گفتن "نه بزرگ" به نظام ولایت فقیه نفی کلیت آن را فریاد بزنند.



aazami.jpg
محمد اعظمی

خودکشی در زندان به چه معناست؟

با چنین رویکردی است که جمهوری اسلامی داستان خودکشی زندانیان را بدون شرم اعلام می کند. این حکومت و مقامات امنیتی و قضائی اش برای خاموش کردن حرکت مردم هنوز در این توهم اند که می توان با سرکوب حرکتی را که در اعماق جامعه و در گستره کل کشور سر برآورده، خاموش کنند. اینکه رژیم مرگ در زندان را به خود زندانیان متصل کرده است، نه برای فریب مردم، که در اساس برای کاشتن تخم ترس و ارعاب در دل مردم است. می خواهند عقوبت یک اعتراض در جمهوری اسلامی را گوشزد نمایند. می خواهند مرگ را سزای اعتراض به فساد و رانت خواری و استبداد در اذهان مردم بنشانند و وحشت را در چشم آنان پدیدار کنند.



banisadr.jpg
ابوالحسن بنی صدر

بیانیه مجلس خبرگان مصداق عذر بدتر از گناه است

وقتی مجلسی بر طبق قانون اساسی انتخاب می‌شود، این قانون نیست که باید خود را با مجلس تطبیق دهد بلکه این مجلس است که باید بر طبق آن قانون عمل کند. در مجلس خبرگان اول که قانون اساسی را وضع می‌کرد، یکی از دلایل بر جعلی بودن ولایت فقیه که ارائه کردم، این بود که مرجع تقلید واجد شرائط رهبری، وجود ندارد، اما موافقان، برابر شرح بالا، گفتند وجود دارد. لذا عمل آن مجلس خبرگان در گزینش آقای خامنه‌ای، نقض قانون اساسی و جرم بوده‌است.



تقی روزبه

سندصوتی انتخاب خامنه ای به رهبری و مضحکه تاریخ!

اهمیت این سند عمدتا نه به دلیل آن که دارای محتوای تازه ای است، بلکه به دلیل انتشارآن در شرایط حساس و بحران های بزرگ و همزمانی است که جامعه ایران و جمهوری اسلامی در حال حاضر با آن ها مواجه هست. یعنی شکاف بین حاکمیت و مردم و خشم و نارضایتی گسترده عمومی به اضافه فشارهای جهانی و بحران های اجتماعی و اقتصادی و تنش های درونی بافتارقدرت و بخصوص بحران جانشینی خامنه ای. این که در چنین بزنگاهی انتشاریافته است نمی تواند تصادفی و خالی از غرض و اهداف افشاکنندگان باشد.



آرسن نظریان

دولت شرعی و دولت مدنی

مقصود از دولت شرعی در این بحث، به طور خلاصه سازمانها و نهادهای انگلی هستند که به نام مذهب برگرده جامعه سوارند و به هیچ کس پاسخگو نیستند. این "دولت" اصلا شبیه دولت هم نیست، بلکه موجودیتی شتر گاو پلنگی است، که دارای پاره ای ارگانهای موازی با دولت مدنی است، مثل دادگاههای شرع، سپاه، اطلاعات سپاه، نیروهای شبه نظامی و در کنار آنها انبوهی از سازمانهای رانت خوار با بودجه های هنگفت و عاری از هرگونه مسئولیت قانونی. در سیاست خارجی نیز، این موجودیت با دخالتها و تنش آفرینی های خود در منطقه و کشورهای دیگر، دولت مدنی را در مقابل عمل انجام شده و عملا شریک جرم خود قرار می دهد.



»  راه های تکامل حقوق بشر در ادبیات و گذر تاریخ (پاره ی بیست و یک)
»  آیااصلاح طلبان به خود خواهند آمد؟!
»  سقوط
»  خاموشی؛ کهریزک دیگری را رقم می‌زند
»  فیلترینگ تلگرام حکومت را به کجا می‌کشاند
»  چرا ساختار نظام جمهوری اسلامی دیگر مشروعیت ندارد
»  به یاری قیام دی برخیزیم
»  در حاشیه شعارهای « رضا شاه روحت شاد» !
»  در یاری به زلزله زدگان وحمایت از مبارزات مردم ایران، جای تختی خالی ست
»  خیزش در مقابله با سازش، تعقل در برابر شورش
»  جلوی سوریه‌ای شدن ایران را بگیریم[۱]
»  بگذار برخیزد مردم بی لبخند، بگذار برخیزد!
»  ايرانيان و دونالد ترامپ
»  موقعیت استراتژیک تهران در اعتراضات اخیر
»  اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا
»  درک پدیده جنبش های اجتماعی نوین در شرایط کنونی ایران
»  چه کسانی کرکس اند؟
»  نکاتی پیرامون مفاهیم ملیت، اقلیت، خودمختاری* - بخش چهارم
»  نگاهی به مختصات، چالش ها و شرایط حاکم بر جنبش اعتراضی، بیم ها و امیدها!-بخش اول
»  خشونت چه کسی؟
»  خشم و خروش مردم، حیله و نیرنگ رژیم
»  شكست سياسى اصلاح طلبى اسلامى و ضرورت تشكيل نيروى سياسىِ بزرگ سكولار
»  بی ریشه کیست؟سخنی با ساکنان چراگاه فرصت طلبی
»  «انصاف در قضاوت قیام سراسریِ مردم معترض ایران»
»  پیامی به جنبش مردم وجوانان
»  ولایت فقیه، و روباهی که داشت کور میشد!
»  راه آزادی از میدان انقلاب می‌گذرد
»  رویارویی سراسری مردم با کل رژیم
»  انفجار اجتماعی برای عدالت و آزادی
»  مردم نه «بد» را می‌خواهند، نه «بدتر» را. مردم عدالت و آزادی می‌خواهند
»  پیام انقلاب تاریخی مردم ایران و اصلاح طلبان دروغین
»  غلط ننویسیم!
»  در باره‌ی شورش‌های ایران
»  جنبش مردمی و مردمگرایان توخالی
»  دموکرات ها و جنبش خیابانی مردم
»  خیزشی دیگر
»  نقش مبرم نیروهای محرکه جامعه در دفاع از جنبش ملی ایرانیان