:: آرشيو ماهانه

  • مارس 2019
  • فوريه 2019
  • ژانويه 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008


  • :: نويسندگان اين بخش

  • سارا آذری
  • یاسمن آرنگ
  • سپیده آزادی
  • احمد آزاد
  • ویکتوریا آزاد
  • راحیل آشناگر
  • سهيل آصفی
  • سامناک آقایی
  • محمد ابراهیمی
  • آیدا ابروفراخ
  • نوشین احمدی خراسانی
  • پگاه احمدی
  • حميد احمدی
  • روشنک احمدی
  • فرشته احمدی
  • پروین اردلان
  • یوسف اردلان
  • زهره ارزنی
  • زهره اسدپور
  • ليلا اسدي
  • هوشنگ اسدی
  • نسرین اسفندیاری
  • محمدرضا اسکندری
  • سعیده اسلامی
  • دکتر شهلا اعزازی
  • ژيلا افتخاری
  • عاطفه اقبال
  • نسرین الماسی
  • پرستو اله یاری
  • کبری (مارال) الیاسی عمله
  • الهه امانی
  • ناتاشا امیری
  • آسیه امینی
  • محمد امینی
  • شادی امين
  • الناز انصاری
  • شعله ایرانی
  • بیژن باران
  • طاهره بارئی
  • دکتر حسین باقر زاده
  • زهرا باقری شاد
  • الهه باقری
  • ارژنگ بامشاد
  • پروین بختیارنژاد
  • منیره برادران
  • رخشان بنی اعتماد
  • آیناز بهاری
  • سیمین بهبهانی
  • باوند بهپور
  • حدیث بیرانوند
  • آرش پارسی
  • اکرم پدرام‌نیا
  • ليلا پرنيان
  • کریم پورحمزاوی
  • لیلی پورزند
  • روح انگیز پورناصح
  • عیسی پهلوان
  • زینب پیغمبرزاده
  • هایده تابش
  • شهرام تابع‌محمدى
  • مهشب تاجیک
  • هایده ترابی
  • آنا تفکری
  • طلعت تقی نیا
  • زهره تنکابنی
  • دکتر نیره توحیدی
  • نرگس توسلیان
  • دکتر ناهید توسلی
  • دکتر ناهید توسلی
  • نیره توکلی
  • سارا ثابت
  • فریبا ثابت
  • مژگان ثروتی
  • پروین ثقفی
  • رضا جاسکی
  • سپیده جدیری
  • ناهید جعفرپور
  • مهری جعفری
  • ناهید جعفری
  • ترانه جفرودی
  • جلوه جواهری
  • علی محمد جهانگیری
  • ویدا حاجبی تبریزی
  • آزاده حاجی زاده
  • فرخنده حاجی‌‌‌زاده
  • فرنگیس حبیبی
  • بنفشه حجازی
  • لاله حسین پور
  • مریم حسین خواه
  • محبوبه حسین زاده
  • عذرا حسینی
  • ناهید حسینی
  • حمید حمیدی
  • س. حمیدی
  • شهين حيدری
  • سمانه خادمی
  • افسانه خاکپور
  • مینا خانلرزاده
  • المیرا خداوردی تبریزی
  • منصوره خسروشاهی
  • افشان خلج‌‌بیگی
  • اکرم خیرخواه
  • عفت دادش پور
  • مرضیه دانش
  • پروین داوری
  • زهرا داوری
  • مهرداد درویش پور
  • مونا دلاوری
  • آزاده دواچی
  • فرزانه راجی
  • فیروزه راد
  • سیما راستین
  • مریم رحمانی
  • ناصر رحیم‌خانی
  • سوسن رخش
  • شاپور رشنو
  • آمنه رضایی
  • مریم رفیعی
  • وحید رنجبری
  • رضا رنجکش
  • تقی روزبه
  • الهه رهرونیا
  • فریده زبرجد
  • راشل زرگریان
  • ماندانا زندیان
  • مریم زندی
  • نازنین سام
  • ژینوس سبحانی
  • نگین ستاری
  • بهروز ستوده
  • زهره ستوده
  • نسرين ستوده
  • ستاره سجادی
  • س. سرلک
  • پرستو سرمدی
  • شهزاد سرمدی
  • زهرا سروش
  • دکتر منوچهر سعادت نوری
  • سهيلا سعدان
  • پری سکوتی
  • سویل سلیمانی
  • فروغ سمیع نیا
  • شیرین سمیعی
  • فرزانه سید سعیدی
  • س. سیفی
  • اسد سیف
  • فخری شادفر
  • نوشین شاهرخی
  • منصوره شجاعی
  • مهشید شریف
  • آرمیتیس شفیعی
  • روحی شفیعی
  • شهلا شفيق
  • مهین شکرالله پور
  • آهو شکرایی
  • ایرج شکری
  • عباس شکری
  • رضا شکیبا
  • نگین شیخ الاسلامی
  • نیلوفر شیدمهر
  • پریناز صادقی
  • فاطمه صادقی
  • شادی صالحیان
  • محمود صباحی
  • لیلا صحت
  • رؤیا صحرایی
  • الهه صدری
  • شادی صدر
  • مجید صدقی
  • هاله صفرزاده
  • مژگان صفری راد
  • جمال صفری
  • محمد صفوی
  • مریم صیامی نمین
  • جواد طالعی
  • خلیل طالقانی
  • فرح طاهری
  • فرزانه طاهری
  • دکتر رویا طلوعی
  • شیرین عبادی
  • شهلا عبقری
  • رضا عرب
  • آرش عزیزی
  • فرزانه عظیمی
  • کاظم علمداری
  • ارشاد علیجانی
  • اشرف علیخانی
  • لیلا علی کرمی
  • دلارام علی
  • فریده غائب
  • شهناز غلامی
  • نادیا فاضل
  • شیرین فامیلی
  • مسعود فتحی
  • مهديه فراهاني
  • نازلی فرخی
  • ریحانه فرزانه
  • شهلا فروزانفر
  • پرستو فروهر
  • فاطمه فرهنگ خواه
  • فرانک فرید
  • ثریا فلاح
  • سهیلا قادری
  • كاوه قاسمی كرمانشاهی
  • گلرخ قبادی
  • محمد قراگوزلو
  • احد قربانی
  • قهرمان قنبرى
  • مهرانگیز کار
  • افروز کاظم زاده
  • دکتر سیمین کاظمی
  • منیره کاظمی
  • فائزه کثیر
  • روح انگیز کراچی
  • کاوه کرمانشاهی
  • آمنه کرمی
  • اکبر کرمی
  • زهره کریم نیا
  • سارا کریمی
  • شیرین کریمی
  • نوشین كشاورزنیا
  • ناهید کشاورز
  • زهرا کمالی
  • محبوبه کوهستانی
  • عاطفه گرگین
  • مهديه گلرو
  • کوروش گلنام
  • عزت گوشه گیر
  • ژاله گوهری
  • شهلا لاهیجی
  • سپیده لرستانی
  • آذر ماجدی
  • فریده ماشینی
  • عفت ماهباز
  • هدی مبصری
  • مهناز متین
  • مریم محسنی
  • فریناز محمدپور
  • نفیسه محمدپور
  • ثریا محمدی
  • نرگس محمدی
  • میترا محمودی
  • دکتر گلمراد مرادی
  • غزال مرادی
  • مینو مرتاضی
  • مرتضی مردیها
  • گرجی مرزبان
  • فاطمه مسجدی
  • روشنک مسیبیان
  • دکتر مهرداد مشایخی
  • رایحه مظفریان
  • کاوه مظفری
  • ک. معمار
  • خاطره معینی
  • علی مغازه ای
  • هایده مغیثی
  • سحر مفخم
  • خدیجه مقدم
  • رزا مقدم
  • رضوان مقدم
  • والنتین م. مقدم
  • جواد موسوی خوزستانی
  • اکرم موسوی
  • سمانه موسوی
  • منصوره موسوی
  • فرشته مولوی
  • فیروزه مهاجر
  • ناصر مهاجر
  • نیلوفر مهدیان
  • جمشید مهر
  • مژگان میر اردکانی
  • ناهید میرحاج
  • زیبا میرحسینی
  • ندا ناجی
  • صفیه ناظر زاده
  • ناهید ناظمی
  • افسانه نجم آبادی
  • ثنا نصاری
  • امرالله نصراللهی
  • آسیه نظام شهیدی
  • پیمان نعمتی
  • مسعود نقره کار
  • مریم نورائی نژاد
  • پانیذ نوربخش
  • ن. نوری زاده
  • پارسا نیک جو
  • سارا نیکو
  • صبا واصفی
  • سهیلا وحدتی
  • صدیقه وسمقی
  • مرضیه وفامهر
  • همنشین بهار
  • اسدی هیفاء
  • امیر یعقوبعلی
  • سپیده یوسف زاده
  • حسن یوسفی اشکوری
  • پیمان نعمتی

    زنان چپ داخل کشور:
    مبانی نظری، استراتژی سیاسی

    برای زنان چپ در صورتی که بر اساس مبانی نظری اشان، خود را بخشی از جنبش زنان می دانند، منطقی است که بپذیرند که "بخش غالب جنبش زنان" دارای باورها و مبانی فکری متفاوتی از بخش زنان چپ هستند و بر اساس آن مطالبات و اولویت های متفاوتی از بخش چپ دارند.
    با شناسایی و پذیرش زنان چپ از دیگر طیف های زنان با مطالبات واولویت های متفاوت ، می توان در جهت همگرایی طیف های جنبش زنان تلاش کرد. شناخت و پذیرش این تفاوت ها قدم اول در جهت همگرایی و منافع کل زنان است. همگرایی بر اساس شناخت و پذیرش تفاوت ها در مطالبات واولویت مطالبات هر طیف



    پیمان نعمتی

    زنان چپ داخل کشور:
    بیداری از کابوس ۴۰ ساله

    بخش اول

    در طول دو سال گذشته همراه با گسترش اعتراضات عمومی و بویژه کارگری در ایران فعالیت های گرایشات متنوع چپ همچنین زنان چپ ایران افزایش یافته است.
    بخش چپ زنان در راستای مبانی تئوریک واستراتژی خود، طیف هایی از جنبش زنان را درسه مورد انتقاد قرار می دهد: بی توجهی به قشر زنان کارگر، ماهیت لیبرالی و مماشات با سرمایه داری.



    jense-dovoum1.jpg
    کامی لورِنس (روزنامه لوموند)

    سیمون دوبوار، فِمینیست ِ پُر تناقض

    ترجمه از : علی شبان

    سیمون دوبوار یکی از بزرگترین چهره های فمینیستیِ قرن بیستم ست که کتابِ " جنسِ دوم " او در فرانسه نزدیک به یک میلیون و دویست هزار جلد، بفروش رسید . زوج ِ آزادی را که با ژان پل سارتر بنا کرده بود، توانست در جهان، زنان ِ زیادی را ، به سوی این نوع از آزادی ِ درون زوجی، بکشاند . او در سالِ ۱۹۰۸ چشم به جهان گشود و در خانواده ای مرفه و با تعلیم و تربیتی بورژوائی که همراه ِسخت گیری های خانواده های کاتولیکِ فرانسوی در آن زمان بود، نشو نما یافت .



    حمیلا نیسگیللی

    تغییر شرایط اقتصادی و رهایی زن - ایران

    ( متن سنخرانی در مراسم ۸ مارس در شهر آخن)

    ایران باید از معدود کشورهایی باشد که رشد اقتصادی آن با قوانین حاکم بر جامعه چنین در تناقض است. زنان بزرگترین قربانیان حکومت اسلامی هستند که از پیشرفت نوسازی اقتصادی تنها بخش استثمار نیروی کار عایدشان شد و با زنجیرهای بسته به دست پا به بازار کار رانده شدند. تناقضی که در نگاه اول به وضعیت زنان در ایران به نظر می آید، تناقض درونی نظامی ست که سیستم سرمایه داری را دنبال می کند ولی چون به نام مذهب قدرت را دردست گرفته، رهایی زن را به حق ریزش پایه های خود می داند.



    tahere-barei1.jpg
    طاهره بارئی

    تاملاتی در مورد یک چهره زنانه

    در روز هائی مقارن هشت مارس، جا دارد پیش و بیش ازآنچه دور"عاملیت " زنان بچرخیم( که این واژه خود از دیار ارزش های مردانه می آید) در آنچه "زنانگی"ست غور کنیم. چرا که حتی "عاملیت" نه تنها باخود همین واژه و ظرف، بلکه با مفهوم آن نیز،چنان لبریز از ارزش های رایج جهان مردانه است، که دیگر برای سنجش زنانگی یا رویاروئی با مفهوم این دیار،معیاری خارج از مقیاسی که "مرد ساخته" و مورد تمایل مرد باشد پیدا نمی کنیم مگر آنکه با نور افکن ها و حفاری های عمیق وارد این میدان شویم.



    ناهید جعفرپور

    وضعیت زنان خاورمیانه در جهان کنونی

    با نگاهی به کشور های مشخصی در خاورمیانه یعنی درست کشورهائی که در کنار حکومت سرمایه، جنگ و فرهنگ و سنن و دین هم نقش تعیین کننده بازی می کنند، بخصوص زنان اقشار تحتانی (زنان خانه دار، سرپرست خانوار، دهقان، کارگر و...) هر روز و هر دقیقه و هر ثانیه در معرض انواع و اقسام فشارها و خشونت ها قرار میگیرند و برخا از آنجا که قوانین زن ستیز ملکه این جوامع است و در تاروپود این جوامع رخنه کرده است، برای فرار از این همه بی عدالتی و ظلم و خشونت و بی حرمتی راهی جز خودکشی و خودسوزی و در بهترین حالت سوختن و ساختن با بیماری های عصبی و سایر بیماری های روحی و روانی و جسمی برای زنان باقی نمی ماند.



    fariba-sabet02.jpg
    فریبا ثابت

    حجاب اجباری« فراتر از پوشش»

    خیزش دی ماه۹۶ با حضور دختران و زنانی که سکوهای خیابان سنگرشان بود رقم خورد. حرکتی نمادین، اعتراض به «حجاب اجباری» با هویتی کاملا زنانه زن محور، حجاب «سمبل نابرابری »راهدف قرار داده و این حرکت به ظاهر پراکنده را به فرا سوی مرزها به گوش جهانیان رساند. تعمق و تامل در این حرکت نمادین یک عنصر اساسی را برجسته می کند و آ« اینکه زنان همواره و از همان فردای قیام این مهم را در یافتند که حجاب یک «پوشش ساده» نیست و اجباری کردن آن هستی و آزادی و کنترل بر بدن زن را نشانه رفته و هدف سیاسی مذهبی دارد.



    shojai_mansoureh.jpg
    منصوره شجاعی

    چهل سال از صد و چهل سال

    نگاهی به ادوار مبارزه با حجاب اجباری - بخش سوم

    پدیداری حرکت «دختران خیابان انقلاب» در دی‌ماه سال ۱۳۹۶، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و افکار عمومی ایرانیان در داخل و خارج از ایران داشت. هم‌زمانی این حرکت با خیزش‌های مردمی دی‌ماه از یک‌سو موجب جلب گسترده افکار عمومی نسبت‌به موضوع حجاب اجباری شد و ازسوی دیگر، برخی از افراد و جریان‌های سیاسی، تحلیل‌های متفاوتی را حول این حرکت طرح کردند که الزاما محوریت آن حقوق زنان نبود. حرکتی که اصولا قرار بود صدای زنانی باشد که تابه‌حال صدایشان به گوش کسی نرسیده بود، نعره‌های سهم‌خواهی افراد و جریان‌های سیاسی خاص را بلند کرده بود.



    لاله حسین پور

    آن چه مدنی ست، سیاسی ست!

    نمی توان ادعا کرد که فعالیت مدنی در ایران ربطی به سیاست ندارد. تا زمانی که هرگونه حرکت در جامعه، گوشه ای از اعتقادات حاکمیت را نشانه می گیرد و در مقابل آن می ایستد، ماهیت آن خواهی نخواهی سیاسی می شود و کیفیتی ست در جهت ضربه زدن به این رژیم و مستحق سرکوب، زندان و مرگ، چه با اعدام و چه با وادار کردن به خودکشی. چه کسی تصور می کرد که فعالین حمایت از محیط زیست، نگرانان کمبود آب، عاشقان پلنگ و حامیان درخت ها اکنون در زندان در انتظار یک صحنه خودکشی، اعدام و یا حبس های طولانی مدت باشند؟ چگونه می توان گمان کرد که حرکتی حق طلبانه، تحت حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی می تواند سیاسی نشود.



    shojai_mansoureh.jpg
    منصوره شجاعی

    از محفل‌های زنان در دهه شصت تا شورمندی‌های سال ۸۸

    نگاهی به ادوار مبارزه با حجاب اجباری - بخش دوم

    از سال ۱۳۸۲، با تشکیل ائتلاف «هم‌اندیشی زنان»، جلسات متعددی حول گفتمان‌سازی و کنش‌گری اجتماعی براساس اولویت‌های جنبش زنان شکل گرفت. تعیین اولویت‌های جنبش زنان در‌واقع نوعی تعیین نقشه راه فعالیت‌های مشترک این ائتلاف‌ها بود. اما در آن زمان، مساله حجاب به‌عنوان اولویت آرای لازم را در این ائتلاف کسب نکرد. شرایط سخت امنیتی، تاکید بر اهمیت اشتراک‌ها در ایجاد ائتلاف‌های متکثر و ضرورت بسیج‌ عمومی از جمله دلایل عدم توجه به حل معضل حجاب اجباری در یک برنامه عمل مشترک بود.



    پیمان نعمتی

    منشورحزب چپ ایران (فدائیان خلق ) :
    نبود شفافیت درباره خشونت های اجتماعی

    نقطه کلیدی در شناخت استراتژی حزب چپ ایران (فدائیان خلق ) این است که چگونه سیاست های گذار حزب برای اوضاع سیاسی کنونی عملی می شوند. به عبارت دیگر چگونه تاکتیک ها می توانند اهداف استراتژیک حزب را واقعیت بخشند.
    آیا نیروهای اجتماعی دموکراسی خواه در کشور مورد نظر در " طرح و برنامه " حزب چپ ایران در شرایط کنونی توان تغيير توازن قوای کنونی برای گذار به یک جامعه آزاد و عادلانه را دارند و یا سیاست های گذاراین حزب برای عملی شدن به توازن جدیدی از نیروها و زمان طولانی در آینده نیاز دارند؟



    مرضیه دانش

    ریشه های تاریخی پوشش اجباری زنان

    زنان در سایۀ چهل سال حاکمیت جمهوری اسلامی!

    زنان کشور ما در طی یکی- دو قرون گذشته ثابت ساخته اند که هرگز در مقابل این همه اجحاف و بی عدالتی حکومتگران دینی- مردسالار، تن به تمکین به اربابان قدرت که خود از سلامت اخلاقی بی بهره اند نخواهند داد. آنها مصم اند تا مبارزات مستقلشان را با پیوند زدن با دیگر جنبش های اجتماعی گسترش داده و تنها راه رسیدن به برابر حقوقی بین خود و مردان را ساقط کردن این حکومت استبدادی قرون وسطائی می بینند. به راه افتادن جنبش دختران انقلاب، آغاز راهی است که به سقوط رژیم حاکم گره خواهد خورد. جنبش زنان"پاشنۀ آشیل" رژیم بغایت عقب مانده و استبدادی جمهوری اسلامی است.



    rika-zehtabchi.jpg
    دکتر منوچهر سعادت نوری

    زنان نامدار ایران: رایکا زهتابچی، کارگردان
    و فیلمساز ۲۵ ساله ی ایرانی‌ تبار

    ماجرای زندگی او: رایکا زهتابچی (زاده ی ۱۹۹۴ میلادی/ ۱۳۷۲ خورشیدی در لس‌آنجلس، آمریکا) کارگردان و مستند ساز ایرانی - آمریکایی است. "زهتابچی" به همراه "ملیسا برتون"، در نود و یکمین دوره جوایز اسکار، توانست جایزه ی "بهترین مستند کوتاه" را برای فیلم «پریود. ختم کلام.» به دست آورد.



    17esfand57s.jpg
    پیمان نعمتی

    بیانیه اتحاد جمهوری خواهان ایران:
    چرخش تاریخی در پذیرش استراتژی جنبش زنان

    "بیانیه اتحاد جمهوری خواهان ایران" (۲۰ بمهن ۱۳۹۷) درباره نقش جامعه مدنی و تشکل های مدنی در مبارزات دمکراتیک، یک چرخش تاریخی در نفی درک غالب سنتی نقش جنبش زنان بعنوان نیروی کمک جهت تغییرات کلان سیاسی در میان احزاب سیاسی ایرانی بویژه نیروهای چپ بوده و در راستای منافع جنبش زنان و مشروعیت استقلال و استراتژی های جنبش زنان ایران است.



    shojai_mansoureh.jpg
    منصوره شجاعی

    نگاهی به ادوار تاریخ مبارزه با حجاب اجباری

    بخش نخست

    حرکت‌های اعتراضی نسبت‌به حجاب اجباری را می‌توان از زوایای گوناگون مورد تحلیل و بررسی قرار داد. اما زاویه نگاه من در پرداختن به این موضوع، درواقع ردیابی گفتمان برابری‌خواهی در مبارزات ضد حجاب اجباری از واقعه بدشت تا حرکت متاخر، یعنی دختران خیابان انقلاب است. بررسی اجمالی ادوار مبارزه با حجاب اجباری در این متن، هرچند به بن‌مایه‌های تاریخی نظر دارد، اما به ردیابی گفتمان برابری‌خواهی در مقاطع مختلف تاریخی نیز پرداخته است.



    j-baez-shojaei01.jpg
    منصوره شجاعی

    یک قصه کوتاه از سرودهای جنبش زنان و «جون بائز»

    مردجوان آرام می گوید بهتر است هماهنگی بیشتری در خواندن داشته باشید . دوباره می خوانیم. این بارمی گوید خب شاید بهترباشد یکی از شما که صدای رساتری دارد و آهنگ را بیشترمی شناسد تک خوانی کند وبعد ما صدای او را چند بار ضبط می کنیم تا شکل سرود جمعی پیدا کند. هیچیک از ما با این پیشنهاد موافقت نمی کنیم و سرود را نه به عنوان یک اثر هنری در موسیقی که به عنوان یک خاطره زنانه جنبشی ضبط می کنیم. سرودی که در یکی از بزرگترین تظاهرات زنان بعداز انقلاب خوانده شد.
    حالا من با بالهای قدرتمند شوق وشور جنبش زنانی میخواستم پرواز کنان درآسمان های فاصله سری به ایران بزنم و این سرود را از کوچه های تهران و از آن زیرزمین کوچک به فرانسه به خیابان های پاریس وبه « امپریال سالن » برسانم و...



    harris.jpg
    دکتر منوچهر سعادت نوری

    کامَه لا هریس سناتور دموکرات و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

    کامَه لا هریس (کامیلا هریس/ کاملا هریس) زادهٔ ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ یک سیاست‌ مدار اهل ایالات متحده ی آمریکا و سناتوردموکرات از کالیفرنیاست. شیامالا مادر او در سال ۱۹۶۰ از هندوستان (کشوری درآسیا) و دونالد هریس پدر او در سال ۱۹۶۱ از جامائیکا (کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب واقع در آمریکای مرکزی) به آمریکا مهاجرت و چندی بعد با یکدیگر ازدواج کردند. حاصل این ازدواج دو دختر بود که یکی را "کامَه لا"و دیگری را "مایا" نام نهادند.



    دکتر منوچهر سعادت نوری

    زنان نامدار ایران: دکترجینا پروانه کُدی

    پروانه با نام مستعار جینا در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در ایران به دنیا آمد. پدر او یک دبیرستان پسرانه را اداره می کرد و همزمان در امور ساختمانی فعالیت داشت. جینا پروانه دو برادر ویک خواهر دارد. برادران او درجه ی مهدسی دارند و خواهر او دندان پزشک است. وی در سال ۱۳۵۶ خورشیدی درجه ی مهندسی خود را از دانشگاه صنعتی شریف (آریا مهر سابق) دریافت کرد.



    zahra-navidpour1.jpg
    قهرمان قنبرى

    قربانى کردن عدالت براى حفظ نظام؛
    با نگاهی به مورد زهرا نویدپور

    جسد خانم زهرا نویدپور که سلمان خدادادى رئیس کمیسیون اجتماعى مجلس دهم را به تجاوز جنسى متهم کرده بود، در روز شانزدهم دى ماه در منزل مادرش پیدا شد. سلمان خدادادى که سابقاً فرمانده سپاه ملکان، مدیرکل اداره اطلاعات استان اردبیل، معاون مدیرکل اطلاعات استان آذربایجان شرقى و پنج دوره نمایندگى مردم ملکان در مجلس را به عهده دارد، به خاطر اتهام تجاوز جنسى به منشى و یکى از مراجعان خود در مجلس هفتم یک ماه بازداشت در سابقه خویش را دارد.



    تعداد زنانی که در سال ۲۰۱۸ در کشور اطریش به قتل رسیده اند
    در طی ده سال گذشته بی سابقه بوده است

    به همین خاطر دولت اطریش قصد دارد در این رابطه اقدامات عملی و لازم را به عمل آورد
    ترجمه، مرضیه دانش

    در حالی که تنها سه هفته از شروع سال میلادی گذشته است، سه زن در این زمان کوتاه در این کشور به قتل رسیده اند. در روز دو شنبه هفته قبل، جسد دختری شانزده ساله در بخش "وین نو" یافت شد که توسط دوست پسر سابق سوریه ای اش به قتل رسیده بود. در سه شنبه هفته گذشته، جوانی اسپانیائی، در راه آهن شهر "وین" خواهر خود را به ضرب چاقو از پای درآورد. دو هفته پیش از این نیز، دو زن دیگر به طرز دلخراشی با ضربات متعدد چاقو بشدت مجروح شده بودند. از آغاز سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه نوامبر آن، مجموعآ ۴۱ زن در کشور اطریش به قتل رسیده که این تعداد قتل در طی دهها سال گذشته بی سابقه بوده است.



    noushin-ahmadi.jpg
    نوشین احمدی خراسانی

    دختران خیابان انقلاب و پوپولیسم سیاسی

    به دلیل ایدئولوژیک‌بودن ساخت حاکمیت در جامعه‌ی ما، از درخواست مشروع زنان برای حق انتخاب پوشش گرفته تا مطالبه‌ی حقابه توسط کشاورزان، و نیز درخواست کارگران برای دریافت دستمزد معوقه‌شان، به موضوعی سیاسی تبدیل می‌شود. اما منظورم از «سیاسی‌کردن» حرکت‌های مدنی (همچون حرکت دختران خیابان انقلاب)، تحمیل آن نوع گفتمان سیاسی است که این حرکت‌های نوین مدنی را به عنوان «پرچمی انقلابی و بدیل برای تغییراتِ بزرگ‌مقیاس» در دست این یا آن گروه سیاسی، جا می‌زند. چنین گفتمان‌سازی سیاسی (پرچم‌سازی) از حرکت‌های نوین اجتماعی به منظور پیروزی بر رقیب سیاسی (یعنی به نفع این گروه سیاسی و تخریب آن گروه سیاسی دیگر)، علاوه بر آن که سبب می‌شود این حرکت‌ها ضربه‌پذیرتر شده، از گسترش باز مانده و گرفتار ...ریزش نیرو شوند، مشکلات دیگری را نیز در پی دارد



    koudak-hamsari1.jpg
    مرضیه دانش

    رد طرح کودک همسری بازگشت به قرون وسطاست!

    رد طرح"کودک-همسری" موجب دامن زدن هر چه بیشتر به آسیب های اجتماعی از جمله؛ فقر، اعتیاد، بی سوادی، بیکاری، سقط جنین، خودکشی، صدمات جسمی و روانی و غیره خواهد گردید. عملکرد تا کنونی حکومتگران اسلامی نشان داده است که این رژیم قادر نیست با توجه به ماهیت دینی- ارتجاعی خود به نیاز ها و خواسته های انسانی جامعه امروزی ما پاسخ دهد. اعمال چنین اقداماتی، عزم ما و تشدید خیزش های توده ای برای دستیابی به حقوق انسانی از دست رفتۀ مان را مصمم تر می سازد.



    ماریا مایز

    خاستگاه‌های اجتماعی تقسیم جنسی کار

    برگردان به فارسی: زرینه صفایی برای تریبونی برای زنان چپ

    برای حذف این سوگیری‌ها در مفاهیم ذکر شده فوق چه می‌توان کرد؟ آن چنان که برخی زنان پیشنهاد می دهند، کلاً آنها را به کار نبریم؟ در این صورت، فاقد زبانی برای بیان عقاید خود خواهیم بود. یا این که زبانی جدید اختراع کنیم؟ آنچه که برخی از آن احساس بهتری می‌گیرند. اما مفاهیم بیان کننده تئوری و تجربه تاریخی را نمی‌توان به اختیار جایگزین کرد. باید پذیرفت که مفاهیم پایه‌ای که ما در تحلیل‌هایمان به کار می‌بریم، مثل سرزمین‌ها یا مستعمره‌ها، با ایدئولوژی مسلط جنس‌پرستانه «اشغال» شده‌اند. پس نمی‌توان از آنها خلاصی یافت. اما می توان نگاه «از پایین» به آنها داشت، نه از دیدگاه ایدئولوژی مسلط بلکه از دیدگاه تجربیات استثمارشدگان، ستمدیدگان و فرودستان و تلاش آنها برای رهایی.



    noushin-ahmadi.jpg
    نوشین احمدی خراسانی

    چرا حرکت «دختران خیابان انقلاب» گسترش نیافت

    حرکت دختران خیابان انقلاب را اگر در گستره‌ی حرکت‌های مدنی مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان گفت که در چند سال اخیر به دلایل متعدد از جمله بحران‌های عظیم اقتصادی، تشدید رویارویی غرب با حاکمیت ایران و شکست برجام و اعمال تحریم‌ها، در مجموع شاهد اوج‌گیری حرکت‌های صنفی (با خواسته‌های معیشتی و اقتصادی)، و در سایه قرارگرفتن خواسته‌های مدنی‌اجتماعی، و در نهایت افول حرکت‌های مدنی هستیم. از سوی دیگر برخورد شدید با جنبش‌ها و حرکت‌های مدنی در جنبش سبز و پس از آن، و ناامیدی فزاینده جامعه از ایجاد تغییرات هرچند اندک در دو انتخابات اخیر، جملگی سبب شد که نه تنها حرکت دختران خیابان انقلاب بلکه اغلب حرکت‌های مدنی (با خواسته‌های اجتماعی)، با توجه به ناامیدی عمومی و نداشتن دورنمایی برای تغییرات مسالمت‌آمیز، به نوعی با بن‌بست مواجه شوند.



    Soheila-Sattari.jpg
    سهيلا ستاري :

    در باره حقوق زنان و دختران ايران

    در كنفرانس حقوق بشر شهر كلن المان





    »  نسخه بدل‌هایی برای مطالبات همگانی زنان
    »  نگاهِ ندا
    »  چهره ای دیگر از خشونت بر زنان
    »  علل اعمال خشونت در محیط های اجتماعی نزدیک و راه حل های برون رفت از آن
    »  نگاهی به کتاب «تا آزادی» شیرین عبادی- رمزگشایی «شخصی سیاسی» است
    »  پروین بختیار نژاد زنی همیشه جستجوگر و مانا
    »  زنان نامدار ایران: ژیلا مساعد شاعره، نویسنده و داور ایرانی کمیته ی ادبی نوبل
    »  اقتصاد زیبایی و فرهنگ سرمایه داری
    »  فرخنده حاجی زاده در کجای زندگی قرار دارد؟
    »  علت عدم توفیق اروپا در دلبری برای ترامپ
    »  جایگاه حرکت‌های "مادران دادخواه" در جنبش زنان:
    »  درخواست جمعی از زنان ایرانی از فیفا برای پایان‌ دادن دائمی به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران
    »  شرح جزییات دستگیری و وضعیت زنان دراویش توسط مادر سپیده مرادی، از دروایش زندانی شده در بهمن ماه
    »  در جنبش کارگری تاریخاً یک گرایش غالب کورجنسیتی حاکم است
    »  اطلاعیه مطبوعاتی
    »  اعتراض بیش از ۱۰۰ کنشگر حوزه‌های مختلف به کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان
    »  در حمایت از جنبش زنان در ایران برای از بین بردن تبعیض جنسیتی
    »  کارزار «می‌تو» و چند سند تاریخی!
    »  تغییر هم‌جنس‌گرایان از راه درمان‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز در ایران افزایش یافته است
    »  دادخواهی: یاران نرگس محمدی از او می‌گویند، در سالگرد اسارتش
    »  به مطالبات زنان کارگر بی‌توجه بوده‌ایم
    »  زنان در کانون نویسندگان ایران
    »  گزارش از روز کارگر
    »  در اطاق های فلزی و زیر پوست این شهر شلوغ
    »  روز جهانی کارگر روز همه‌ زحمتکشان ایران روز همبستگی جنبش مستقل زنان و جنبش کارگری